מגמת מדעי המחשב, המאה ה-21 כבר פה

התלמידים סיימו ללמוד נושא, ותרגלו, תרגלו ותרגלו, ונשאלת השאלה, מה עוד אפשר לעשות עם התלמידים? האם יש דרך נוספת שתביא לידי ביטוי את הידע והכלים שנרכשו?

חלק ממיומנויות המאה ה-21 הם היכולת לעבוד בצוות, היכולת לשלב יכולות וידע של מספר תלמידים על מנת לייצר פתרון מיטבי לבעיה נתונה. היכולת לייצר תוכן חדש על סמך מידע קיים, והיכולת לעבוד במסגרת זמן קצוב, כל אלו הם כלים שאנו רוצים להעניק לתלמידים שלנו.

בעולם ההי טק כאשר מקבלים פרויקט מלקוח, מחלקים את העבודה להרבה תתי משימות וכל משימה ניתנת לצוות של עובדים. צוות העובדים נדרש בפרק זמן קצוב להכין את הפתרון המיטבי למשימה שניתנה.

אז איך משלבים בין שני הדברים?

מייצרים משימה לתלמידים שהיא סימולציה של משימה מחיי היום יום, למשל משימת צוות בחברת הי טק.

למשימה יש את המרכיבים הבאים:

1.     בעיה שדורשת מהתלמידים להפעיל את כל הכלים והידע שלמדו בקורס

2.     הגדרה של מהו צוות? ומה התפקידים השונים שיש בצוות?

3.     הגדרה ברורה של התוצר. מה התלמידים צריך למסור בסוף הפעילות?

4.     הגדרת לוחות זמנים לפעילות.

5.     מה המדדים/מחוונים לבדיקת התוצר?

 

אז מה בוצע בקורס "תכנות מונחה עצמים"

שלב א: הכנות לפעילות של עבודה בקבוצה

הקניה לתלמידים, מהו צוות? ומתן הנחיות לעבודה בקבוצה (קישור).

 

שלב ב: הגדרת המטרות (התוצרים) ולוחות הזמנים של המשימות

·             התלמיד יבנה תרשים UML על סמך תיאור מקרה (בעיה) תוך כדי עבודה בקבוצה

·             התלמיד יעבוד בצוות תוך שמירה על כללי עבודת צוות תוך כדי עמידה במטרות המטלה.

·             הקבוצה תכין מצגת (עד 5 דקות)  ותציג את הפתרון לכיתה

 

שלב ג: מתן המשימה לקבוצות (רשימת דרישות הלקוח)

במספרת "הספר הזריז" עובדים ספרים. לכל ספר יש לשמור את ... להמשך קריאה

 

  Group game Blich 2018 picture

במסגרת הסימולציה:

·             התלמידים קיבלו פרק זמן קצוב לביצוע המשימה. עליהם לעקוב אחר הזמן ולראות שהם עומדים במסגרת הזמן. מותר לבקש הארכת זמן אחת שאותה יש לבקש עד 5 דקות לפני סוף המשימה.

·             מותר לפנות ללקוח לצורך הבהרות עסקיות (שאלות הבנה) פעמים במהלך ביצוע המשימה (כל פניה יכולה לכלול יותר משאלה אחת)

·             יש לבצע בקרת איכות (לוודא של הדרישות נענות בפתרון)

·             יש לבצע הגשה ברורה ואיכותית שעומדת בכללים שנלמדו.

 

שלב ד: תרגול מתן משובים

הקניה של כללים למתן משוב: קישור

כל קבוצה מקבלת משימה של קבוצה אחרת ואת הפתרון שהיא הכינה.

יש לכתוב האם הפתרון עונה לכל הדרישות? אם לא, מה חסר אן מה צריך לשנות בפתרון?

יש גם להעריך את איכות ההגשה. וכל זאת תוך שמירה על כללי מתן המשוב.

 

שלב ה: הצגת הפתרון

כל קבוצה מכינה מצגת של 3-5 דקות בו היא מציגה את הבעיה והפתרון

 

שלב ו: מתן וקבלת משובים

·             כל קבוצה מקבלת משוב מהמורה

·             כל תלמיד נותן משוב על הפעילות (רשימה חלקית של משובים)

·             "נהניתי ממש לעבוד בקבוצה, פחות נהניתי לבדוק עבודות שלך אחרים"

·             "מאד נהניתי לעבוד בקבוצה בגלל שככה אני לא במצב תקוע אם אני לא יודע מה לעשות כי יכול להיות שחבר מהקבוצה כן יודע וככה אם הקבוצה מתקדמת, אז גם אני מתקדם."

·             "נהניתי מכתיבת uml אך פחות נהניתי מהמשוב."

·             "נהניתי לבדוק לאחרים את העבודה שהם עשו ולגלות דברים חדשים. הכי פחות נהניתי שהיה צריך לעשות תרשים UML ולא לבצע את הדברים בקוד."

·             "נהניתי מאוד מהעבודה בקבוצה. אני חושבת ששיתפנו פעולה בצורה טובה מאוד ונהינו לעשות את המטלה"

·             "נהניתי במיוחד מתחושת האתגר של פתרון מוגבל בזמן בתנאים של "Real World" פחות נהניתי מכתיבת המשוב שהרגיש מעט מיותר."

 

לסיכום, זוהי פעילות חווייתית שמאתגרת את התלמידים. ומביאה אותם להבנה שעבודת צוות טובה ושיתוף פעולה טוב מביא לפתרון בעיה איכותי יותר ואפשר להם לעמוד במסגרת הזמן.

מומלץ לנסות!!!